Положення про самоврядування учнів
Херсонського Таврійського ліцею
І. Загальні положення
1.1. Ліцейське самоврядування — добровільне об’єднання учнів у міністерства, мета яких сприяти вдосконаленню навчально-виховного процесу, охорони здоров'я, культурного та фізичного виховання, згуртованості учнівського колективу ліцею, формуванню у всіх ліцеїстів свідомого та відповідального ставлення до своїх прав та обов'язків, які зазначені у «Кодексі честі ліцеїста».
1.2. Ліцейське самоврядування у своїй діяльності керується «Кодексом честі ліцеїста», Конвенцією ООН про права дитини, нормативно-правовими документами Управління освіти Херсонської міської ради щодо шкільного самоврядування, цим Положенням та Положеннями міністерств, в яких зазначено обов’язки членів.
1.3. Ліцейське самоврядування має двоступеневу структуру – загально ліцейську (старостат та міністерства) та класну, з чітким взаємозв’язком органів самоврядування класів з міністерствами, перші підпорядковуються останнім.
1.4. Ліцейське самоврядування організовується з учнів ліцею.
1.5. Ліцейське самоврядування класу — первинний актив, який формує самоврядування ліцею.
1.6. Для координації роботи міністерств за власним бажанням призначаються консультанти з числа адміністрації та педагогічного колективу, які консультують учнів відповідно до роботи окремих напрямків.
II. Мета і завдання
2.1. Метою організації самоврядування є розвиток соціальної, лідерської та організаторської активності ліцейської молоді шляхом залучення до дієвої участі в демократичному управлінні.
2.2. Головною метою є:
• захист прав та інтересів своїх членів;
• інтеграція зусиль для добрих і корисних справ;
• розробка і втілення заходів, проектів, спрямованих на поліпшення навчально-виховного процесу в ліцеї.
2.3. Завдання:
• формування навичок самоврядування, соціальної активності й соціальної відповідальності в процесі практичної, громадської діяльності ліцейської молоді;
• формування суспільно-громадського досвіду особистості, розвиток, стимулювання, реалізація її творчого потенціалу;
• формування життєвої компетентності та стимулювання життєвого успіху старшокласників;
• розвиток творчих рис характеру, а саме: цілеспрямованості, ініціативності, вимогливості, наполегливості, толерантності, винахідливості, оригінальності, готовності до виправданого ризику;
• залучення ліцеїстів до участі у вирішенні трудових, соціально-політичних, моральних потреб суспільства;
• об'єднання старшокласників для добрих, корисних, цікавих справ, розвиток їхніх творчих здібностей;
• розвиток світогляду старшокласників для подальшого формування компетентності.
III. Члени самоврядування, їх права та обов'язки:
Члени самоврядування мають право:
• обирати та бути обраним до керівних органів самоврядування та регулярно отримувати інформацію про діяльність міністерств;
• вносити пропозиції, ідеї та корективи щодо вдосконалення діяльності органів ліцейського самоврядування;
• вносити на розгляд керівних органів міністерств пропозиції та отримувати обґрунтовані відповіді;
• дискутувати, критикувати, відстоювати власну точку зору з усіх питань щодо діяльності ліцейського самоврядування;
• особисто брати участь у зборах при обговоренні питань;
• у будь-який час вийти з органів ліцейського самоврядування і виконувати обов’язки згідно Положення міністерств.
Члени учнівського самоврядуванні зобов'язані:
• дотримуватись Положення про самоврядування учнів ХТЛМ;
• виконувати рішення, постанови прийняті загальними зборами керівними органами ліцейського самоврядування;
• брати участь у досягненні мети реалізації завдань органів ліцейського самоврядування;
• піклуватися про авторитет ліцею серед інших шкіл міста;
• при порушенні або невиконанні норм закріплених вище член ліцейського самоврядування може бути виключений з органу самоврядування.
IV. Керівні органи самоврядування
4.1. Вищий орган учнівського самоврядування — загальні збори (конференції), які збираються 2 рази на рік, з представництвом делегатів від класів. Позачергові збори скликаються на вимогу президента самоврядування чи адміністрації ліцею.
4.2. До виняткової компетенції загальних зборів (конференції) входить:
• затвердження та внесення змін і доповнень до Положення учнів самоврядування та Положень міністерств;
• вибори президента ліцею;
• розгляд і затвердження звітів міністерств;
• прийняття рішень про реорганізацію та вдосконалення роботи ліцейського самоврядування;
• оцінка діяльності самоврядування та його органів (міністерств).
На конференціях можуть вирішувати й інші питання, пов'язані з діяльністю самоврядування.
4.3. В період між конференціями вищим виконавчим органом є рада міністерств самоврядування, до якої входять: педагог-організатор, консультанти міністерств, президент ліцею та міністри.
4.4. Педагог-організатор здійснює загальний контроль за виконавською дисципліною, координує роботу міністерств та проводить засідання старостату ліцею.
4.5. Президент ліцею, його заступник, голови міністерств обираються на загальноліцейських зборах (конференціях), раз на 2 роки шляхом таємного голосування. Кандидат вважається обраним на посаду, якщо за нього проголосували простою більшістю голосів. Якщо ліцеїст, що обіймає посаду вибуває з ліцею, то проводяться позачергові вибори.
4.6. Президент ліцею має право:
· скликати позачергові збори Старостату за ініціативою одного з членів;
· виносити на розгляд членів міністерств ліцейського самоврядування питання, що турбують учнів ліцею;
· ухвалювати рішення, які не суперечать Статутові ліцею;
· подавати пропозиції про внесення змін і доповнень у Статут шкільного парламенту, затверджувати Статут, Положення;
· влаштовувати заходи, які не змінюють суттєво річний навчально-виховний план;
· ініціювати зміни, що сприятимуть, поліпшенню стану навчання та дозвілля;
· представляти інтереси ліцею на засіданнях МУП (міського учнівського парламенту), у відносинах з іншими школами, об'єднаннями, установами та громадянами;
· у межах своєї компетенції давати розпорядження і доручення, обов'язкові для всіх членів старостату;
· здійснювати контроль за виконавською дисципліною, координувати роботу старостату та міністерств, виступати від імені ліцеїстів на лінійках та посвятах, засідання Ради ліцею.
4.7. Старостат складається із представників органів самоврядування класів — активних, дисциплінованих учнів (старост).
4.8. До складу старостату входять: голова старостату (педагог-організатор), президент ліцею та старости класів.
4.9. До компетенції старостату належить:
• представлення та захист інтересів старостату та його членів у взаєминах з іншими організаціями;
• відповідальність за ведення та збереження документації;
• скликання загальних зборів старостату кожного другого вівторка місяця, затвердження їхнього порядку денного;
• затвердження символіки учнівського самоврядування
До складу самоврядування входять такі міністерства:
1. Міністерство охорони здоров’я та екології;
2. Міністерство культури та дозвілля;
3. Міністерство внутрішніх справ;
4. Міністерство спорту;
5. Міністерство благодійних справ та інформації.
6. Міністерство освіти.
4.10. Міністерства є структурними елементами системи самоврядування.
Це добровільне об'єднання учнів, яке формується на початку навчального року з числа учнів ліцею у залежності від інтересів дітей.
Мета міністерств — розвиток інтересів і творчих здібностей ліцеїстів, формування активної та позитивної життєвої позиції.
Планування роботи міністерство здійснює на засіданні спільно з консультантом, виходячи з основних положень річного плану ХТЛМ.
Затвердження плану роботи проводиться на зборах міністерств.
Для керівництва та організації роботи міністерств створюється рада міністерств, до якої входить міністр від кожного міністерства.
Головою ради є президент ліцею.
Рада міністерств збирається не менше одного разу на місяць для планування і координації подальшої роботи.
Координацію та педагогічне консультування здійснює педагог-організатор.
За активну роботу в органах самоврядування учні отримують подяки, грамоти та цінні подарунки.