Робота психолога з педагогічним колективом включає в себе проведення корекційні-розвивальної, просвітницької роботи з учителями з метою рішення двох задач – безпосередньо профілактичної і колекційної міри по попередженню психічного вигоряння за посередництвом роботи з особистісними якостями і налагодження соціально-психологічного клімату у колективі.
Хід заняття:
Вступна частина.
1. Вправа-привітання «Комплімент із плюсом». пропонується привітатися один з одним, адресуючи комусь з присутніх колег комплімент. Людина, яка отримала комплімент, відповідає «Дякую, я знаю, що я така…» і додає від себе ще якості своєї особистості, якими вона наділені «а ще я…».
Мета: згуртування, створення атмосфери групової довіри і прийняття.
2. Вправа «Контракт». Встановлення правил, яких дотримуються учасники заняття. Активне обговорення групи принципів тренінгової роботи, які запропоновані на інформаційних листах.
Мета: напрацювання правил групової роботи.
3. Розминка. Вправа – гра «Бджоли і змії».
Мета: сприяти напрацюванню стратегії співробітництва.
Учасники діляться на 2 команди, одна з яких – бджоли, інша – змії. кожна команда обирає свого короля.
Обидва королі виходять з кімнати, у цей час ховається два предмети, які королі повинні знайти у кімнаті: бджолиний король повинен знайти мед – губку, король змій – ящірку – маркер. Як тільки королі повертаються до кімнати, їх команди активно допомагають їм знайти схований предмет: бджоли жужжать, змії – шиплять. Чим ближче король підходить до предмету, який має знайти, тим голосніше команда випромінює відповідний звук. Складність гри у тому, що дві команди допомагають своїм королям одночасно, перешкоджаючи одна одній у пошуках.
Правило: під час гри ніхто не повинен що-небудь промовляти, чи використовувати жести, міміку чи підказки для свого «короля».
Питання для обговорення:
- Як ви себе почували у ролі короля?
- Ваша група добре вам допомагала?
- Як члени команди взаємодіяли один з одним?
4. Основний зміст заняття.
а) сукупність психотренінгових вправ і прийомів, спрямованих на вирішення задач даного заняття.
- Вправа-обговорення. Пропонується для загального обговорення слова відомого американського психолога А. Маслоу: «Це дивовижне і парадоксальне відчуття взаємної любові людини до її справи… Людина і праця в таких випадках підходять один одному, як ключ до замка, як замок до ключа; вони відкликаються один до одного, як струна фортепіано відкликається на чистий тон голосу, як спів зливається з музикою у вищій гармонії».
Усім учасникам дається спільне завдання: сумісно намалювати башту. При цьому кожному учаснику суворо конфіденційно пропонується індивідуальне завдання. Ігроки, виконуючи спільне завдання, зобов’язані, нікому не показувати і не називати індивідуальних завдань, зробити усе для того, аби завдання були виконані.
Питання для обговорення:
- Чи складно було виконувати завдання?
- Які способи дій ви використовували, аби виконати завдання?
- Вправа – діагностична процедура «Картування системи підтримки».
Мета: визначити основні уявлення учасників тренінгу про можливості створення системи соціально-психологічної підтримки у колективі.
Кожному учаснику пропонується на окремому листі паперу накреслити індивідуальну карту системи робочої підтримки. по центру аркуша розміщується символ, або картинка, що позначає самого себе. Потім довкола неї за допомогою символів і картинок чи слів, позначаються усі речі і усі люди, які підтримують у роботі: це можуть бути книги, які-небуть заходи, колеги, керівництво і т.д. Відобразіть природу ваших зв’язків з цими елементами підтримки на папері: розташуйте їх близько чи далеко від вас.
Питання для рефлексії:
- Усвідомте отриману схему. Що в ній вас влаштовує? Що б ви хотіли змінити і чому?
Учасникам пропонується записати на аркуші паперу те, чого б вони хотіли (якого роду підтримку) від членів свого колективу.
Визначення радника: визначення людини від учасників тренінгу, яка користується довірою решти і наділяється правом представити проектну роботу учасників тренінгу.
Радник представляє проект системи підтримки у колективі.
Учасники по колу позначають на малюнку три речі, які є головними у цій системі підтримки у колективі. За підсумками визначається що є найголовнішими речами у системі підтримки у колективі учасників тренінгу.
б) Інформування присутніх учителів про поняття соціально-психологічного клімату у колективі, про його зв'язок і роль у попередження і корекції психічного вигоряння.
5. Рефлексія. Підведення підсумків.
Вправа «Що я майже забув».
Інструкція: «перш ніж розійтися, хотілося б надати вам можливість проговорити те, що ви не встигли озвучити у ході заняття. Сядьте зручніше. Заплющте очі. Уявіть собі, що ви повертаєтесь додому і по дорозі додому пригадуєте нашу сумісну працю… У голові проносяться обличчя учасників, пережиті ситуації, і раптово ви усвідомлюєте, що з якоїсь причини не зробили чи не сказали щось важливе. Ви жалкуєте про це…
Тепер розплющте очі. У вас є можливість проговорити і зробити те, чого ви не встигли раніше».
Учасники висловлюються по колу.
В результаті проведення тренінгу оптимізувався соціально-психологічний клімат у колективі, сформувалась групова згуртованість, спрацьованість, взаємна підтримка.